وبلاگ

تاریخچه تست های غیرمخرب بصورت تیتروار

معرفی تست های  غیرمخرب:

تست غیر مخرب NDT که مخفف کلمه انگلیسی (Non Destructive Testing) است ، روشی صنعتی بدون آسیب زدن به قطعه و سازه می باشد که به وسیله آن قادر خواهیم بود از صحت عملکرد قطعه و سازه مطمئن شویم. لذا چون تست غیر مخرب به قطعه صدمه نمی زند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه برای انجام تست می شود.   

تست غیرمخرب به گروه وسیعی از تجزیه و تحلیل های مورد استفاده در علوم و فنون صنعتی گفته می شود که در آن خصوصیات مواد، اجزاء و یا سیستم مورد بررسی بدون تخریب، تشخیص و تخمین زده می شوند. از آنجا که تست غیرمخرب بطور دائم باعث تغییر سوژه مورد بررسی نمی شود از لحاظ تکنیکی بسیار حائز اهمیت و با ارزش می باشد. با استفاده از روش های تست غیرمخرب می توان در زمان و هزینه به میزان بسیار قابل توجهی صرفه جویی کرد.

اما امروزه روشهای انجام تست غیرمخرب در همه زمینه های علوم و فنون از هنر تا دارو و مهندسی جایگاه خود را پیدا کرده و بطور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما آنچه که مسلم است شرکت پترو فرهان گسترجنوب  با بیش از چهار دهه فعالیت غیررسمی و ارائه خدمات بازرسی فنی تمایل بیشتری به ارائه توضیحات فنی استفاده از تست غیرمخرب در حوزه های سازه های فلزی و قطعات صنعتی را مدنظر خواهد داشت.

رویدادهای مهم صنعت تست غیرمخرب :

۱۸۵۴ در ایالت کنتیکت آمریکا انفجار یک دیگ بخار باعث شد که قانونی برای بازرسی فنی چشمی دیگ های بخار به جهت جلوگیری از رخداد مجدد این فاجعه صنعتی به تصویب برسد.

۱۸۸۰ تا ۱۹۲۰ در زمان توسعه خط آهن ریلی در آمریکا استفاده از روغن و سفیدکننده برای شناسایی ترک های احتمالی در ریل های مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا ریل را در روغن رقیقی می خیساندن و سپس پودر سفید رنگی روی آن می پاشیدند که در صورت وجود ترک، روغن و رنگ از داخل آن خارج شده و رنگ آن ناحیه بصورت قهوه ای مشخص می شد. این روش پایه روش PT به سبک  امروزی به حساب می آید.

۱۸۹۵ برای اولین قابلیت شناسایی نقص ها با استفاده از ابزاری که امروزه نوع پیشرفته آن اشعه X هست به وجود آمد.

۱۹۲۰ روش رادیوگرافی همان RT برای استفاده در فلزات توسعه یافت. ۱۹۲4 برای اولین بار روش رادیوگرافی در فلزات توسط مبدع آن آقای لستر در نیروگاه بخار بوستون مورد آزمایش قرار گرفت.

درسال۱۹۲۶ بود که اولین ابزار جریان گردابی الکترومغناطیسی برای اندازه گیری ضخامت فلزات در دسترس قرار گرفت.

۱۹۲۷ و ۱۹۲۸ سیستم القای مغناطیسی برای شناسایی نقص های احتمالی در ریل راه آهن توسعه یافت.

۱۹۲۹ روش ها و ابزار تست ذرات مغناطیسی تکامل یافت.در دهه ۱۹۳۰ استفاده از اشعه گاما رادیوم برای تصویربرداری رادیوگرافی جهت تشخیص ضخامتهای بیشتر از توان اشعه X مورد استفاده در آن زمانها توسعه یافت.

در سال های ۱۹۳۵ تا ۱۹۴۴ روشهای PT، جریان گردابی و تست اولتراسونیک همان UT توسعه یافته و کاملا کاربردی شدند.

۱۹۴۶ اولین رادیوگرافی نوترونی به وجود آمد. ۱۹۵۰ روش انتشار آکوستیک معرفی شد.

۱۹۶۰ تا ۱۹۹۰ توسعه سیستم های تصویربرداری مادون قرمز که باعث شد این روش به عنوان تست غیرمخرب در سال ۱۹۹۲ به رسمیت شناخته شود.

۱۹۶۳ در ابداع و اختراعی مشترک روش رادیوگرافی دیجیتال معرفی شد.

۱۹۹۶ اولین بانک اطلاعاتی و مجله اینترنتی تست غیرمخرب پایه گذاری شد.

در دو دهه اخیر انواع روشهای بهینه و کاربردی تری برای انجام هرچه بهتر تست غیرمخرب در دنیا ابداع شده است که روز به روز بهره وری بیشتر متخصصین و صاحبین صنایع ذینفع را باعث شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *