وبلاگ

دستگاه تستر رنگ خودرو

حتما برای شما هم پیش آمده که برای خرید خودرویی کارکرده نیاز به بررسی فنی و سلامت بدنه آن داشته باشید. یکی از اصلی ترین دغدغه خریداران خودروی کارکرده ، مشکل تشخیص دقیق رنگ خوردگی یا عدم رنگ خوردگی بدنه خودروی مورد خریداری می باشد.که گاها برای رفع این مشکل به مواردی همچون مراجعه به کارشناسان خودرو یا استفاده از دستگاه ضخامت سنج متوسل می شوند که استفاده ازاین موارد مستلزم داشتن دانش کافی تجربه کاری بالا و استفاده از دستگاه تستر رنگ خودرو مناسب میباشد.

امروزه ارزیابی ضخامت پوشش رنگ و یکنواختی سطوح لایه های رنگ در فرآیند ساخت هواپیما ، حمل و نقل های هوایی، خودرو و سایرصنایع از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که عدم بررسی این فرآیند ممکن است آسیب های جدی به صنعت وارد کند. برای مثال درصورتی که ضخامت پوشش رنگ بدنه خودرو بیش از مقدار استاندارد تعیین شده باشد؛ بدنه قابلیت دفع یکنواخت میدان های الکتریکی والکترومغناطیسی محیط اطراف را نداشته و با برخورد صاعقه به بدنه خودرو منجر به آتش سوزی و خسارت مالی و جانی شود. همچنین درنقطه مقابل اگر ضخامت پوشش رنگ کمتر از مقدار معین باشد؛ درطول زمان منجر به فرسایش سریع رنگ و آسیب به فلز بدنه خودرو خواهد شد.
ارزیابی و اندازه گیری ضخامت پوشش رنگ خودرو ،پروسه ای است که طی آن مقدار کمیت فیزیکی رنگ برآورد شده و با استاندارد جهانی صنعت خودروسازی مطابقت داده میشود. دانشمندان و مهندسان خودرو از گذشته تا به امروز از طیف گسترده ای از ابزار و الگوریتم مثل روش تست انتشار اکوستیک(AE)، تست الکترومغناطیس(ET)، آزمایش لیزر(LM)، تست رادیوگرافی(RT)، تست حرارتی مادون قرمز(IR) ، تست اولتراسونیک(UT )جهت اندازه گیری این کمیت بهره گرفته اند.
سال 9191 اولین ضخامت سنج اولتراسونیک توسط ورنر سوبک دانشمند لهستانی ساخته شد. تست اولتراسونیک فرآیندی است که طی آن سرعت فرکانس مافوق صوت ارسال شده به سطوح پوشش رنگ اندازه گیری شده و با محاسبات سرعت ارسال و دریافت صوت، مقدار ضخامت سطح برآورد می شود عمده کاربرد تست اولتراسونیک برای اندازه گیری ضخامت پلاستیک، شیشه، سرامیک و مواد مشابه می باشد و برای تشخیص پوشش رنگ فلزات و اندازه گیری چند لایه سطح بدنه خودرو مناسب نمی باشد.
از روش های مرسوم دیگر برای اندازه گیری ضخامت رنگ خودرو می توان به ضخامت سنج مغناطیسی، اندازه گیری جریان گردابی و آزمایش سونوگرافی اشاره کرد که در این روشها برای انجام فرآیند ضخامت سنجی نیاز هست بین سنسور اندازه گیری و سطح ماشین نقاشی شده تماس مستقیم برقرار شود درنتیجه این روش ها تنها جهت اندازه گیری ضخامت لایه نهایی و سطوح بیرونی پوشش رنگ خودرو مناسب بوده است.
سال 5005 اولین بار سنسورهای تراهرتز به پیشنهاد آقای یاسوئی در صنعت خودروسازی جهت ضخامت سنجی لایه های مختلف رنگ بدنه خودرو به کار گرفته شد و بعدها در سال 5001 توسط آقای یاسودا و همکاران جهت ضخامت سنجی از راه دور مورد استفاده قرار گرفت.سنسورهای تراهرتز برخلاف روش های دیگر ضخامت سنجی، نیاز به تماس مستقیم سنسور با سطح پوشش رنگ را نداشتند و با طیف سنجی سرعت اقدام به اندازه گیری لایه های مختلف سطوح رنگ بدنه خودرو می کردند. سال 5092 از سنسورهای تراهرتز درخط تولید کارخانه های خودروسازی جهت نمونه گیری کیفیت رنگ خودرو توسط کارشناسان بهره گرفته شد. در این فرآیند هنگامی که یک پالس تراهرتز بر سطح رنگ خودرو ساطع میشود، بازتاب فرکانس از سطح آشکارسازی شده و پس از فیلتراسیون با اعمال محاسبات ریاضی مقدار ضخامت لایه های مختلف اندازه گیری می شود که کارشناس از طریق نمایشگر تعبیه شده بر روی سیستم قادر خواهد بود این مقدار را مشاهده کند .

چگونه بفهمیم بدنه ماشین رنگ شده است؟

در بازار وسیله های مخصوصی برای نشان دادن رنگ شدگی خودرو موجود هستند.  به یاد داشته باشید که پس از قرار دادن آن روی بدنه، یک عدد در نمایشگر ظاهر خواهد شد که میزان قطر فلز را مشخص میکند. در صورتی که عدد نمایشگر بین 4 mil –باشد، رنگ خودرو مورد نظر در آن قسمت در حالت نرمال بوده و مشکلی ندارد.منظور از mil در آزمایش آخر، واحد میلیمتر نیست. mil در سیستم آمرکایی به معنای 1 در 1000 اینچ است. با یک تبدیل واحد ساده میتوانید آن را به سیستم متریک یعنی میلیمتر و سانتی متر تبدیل کنید. سایر روش ها به صورت زیر است:

  • استفاده از کارشناس مربوطه
  • بررسی خطوط رنگ روی بدنه
  • مات بودن رنگ بدنه
  • استفاده از آهنربا

1.استفاده از کارشناس مربوطه

اولین و مطمئن ترین روش استفاده از کارشناس مربوطه است . برای این کار می توانیید از نقاش خودرو و یا کارشناسان ارزیابی خودرو که چند سالی است فعال هستند و از همه جهات خودرو را بررسی نموده استفاده نمایید . این کارشناسان برای انجام این کار از دستگاههایی برای سنجش ضخامت رنگ استفاده می کنند. از آنجایی که ضخامت رنگ کارخانه های بسیار کمتر از رنگ و بتونه استفاده شده توسط نقاشان اتوموبیل است این که قسمتی از بدنه قبلا رنگ شده است به راحتی قابل تشخیص است . در تصویر نمونه ای از این وسیله را می بینید.
این وسیله ها که قابل حمل و دستی ( hand held ) می باشند قابلیت ارزیابی عمق رنگ بر روی بدنه های فولادی و آلو مینیومی را دارند و بر طبق ادعای شرکتهای سازنده آنها خطای این قبیل دستگاها حد اکثر 3 درصد است.

2. بررسی خطوط رنگ روی بدنه

یکی از واضح ترین علائم رنگ شدگی خودرو نا منظم بودن خطوط رنگ در آنها می باشد.

3.استفاده از آهنربا
روش آخر استفاده از آهنربا برای سنجش میزان چسبندگی می باشد . به یاد داشته باشید که برای این کار از آهنربایی ضعیف استفاده نمایید و ابتدا آن را روی بدنه خودرویی که از رنگ نشدگی آن اطمینان دارید امتحان نمایید. قسمتهای رنگ شده به دلیل ضخامت بیشتر و فاصله بیشتر از فلز بدنه چسبندگی کمتری دارند.بدیهی است که استفاده از دستگاه تستر رنگ خودرو قابل اطمینان تر میباشد زیر از هرگونه خطای انسانی و چشمی به دور میباشد و با یک مقایسه ساده اعداد میتوان به رنگ شدگی و یا تعویض پی برد.

4.مات بودن رنگ بدنه

روش دیگر بررسی مات بودن قسمتهایی از رنگ بدنه است. همانطور که در تصویر می بینید قسمتهایی از بدنه که رنگ شده اند مات می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *