وبلاگ

شیوه بازرسی گیج جوش اسکلت فلزی

گیج جوش یک ابزار روزمره برای بازرسین مهندسی جوش است. اندازه گیری ها برای بررسی هم ترازی، اندازه گیری ابعاد قبل از جوشکاری، تایید کردن ابعاد جوش واندازه گیری تخلخل در میان موارد دیگر در دسترس هستند. گیج ها می توانند تک و یا چند منظوره باشند. متن زیر به راهنمایی برای استفاده از هفت نوع سنج جوش است.

 

گیج جوش همترازی داخل لوله

این نوع از گیج، تراز داخلی لوله را بعد از تنظیم اندازه گیری می‌کند. این مورد می‌تواند برای اندازه گیری عدم تعادل داخلی یک لوله قبل و بعد از چسباندن استفاده شود. اندازه گیری نه تنها عدم انطباق داخلی دیوارهای لوله است، بلکه خطوط نشانه‌گذاری، اندازه جوش گوشه و ارتفاع تاج را اندازه گیری می کند. یک طرف در اینچ، طرف دیگر در واحد متریک است. استفاده از این نوع اندازه گیری کمک می کند تا تعداد دفعات رد از تست رادیوگرافی  را کاهش دهد. این شرایط را در استاندارد ASME، ANSI، API و نظامی مطابقت می دهد.

 

شکل ۱ – گیج جوش همترازی


گیج جوش تک هدف

دو نوع سنسورهای جوشکاری تک منظوره. اندازه گیری در سمت چپ، عدم تقارب داخلی را اندازه گیری می کند؛ اندازه گیری در راست اندازه ریشه جوش را اندازه گیری می کند.  گیج جوش تک هدفه تنها برای بررسی هم ترازی داخلی و تعیین فاصله ریشه جوش طراحی شده است. در زیر مراحل مورد نیاز برای سریع تر بررسی هماهنگی داخلی با استفاده از گیج جوش تک هدف آمده است:

  1. پیچ های نگهدارنده را باز کنید. پاها اندازه گیری را فراتر از ساقه فشار دهید.
  2. پاهای (سیم ها) را به داخل ریشه بین دو قطعه لوله نصب کنید. ۹۰ درجه زاویه را بچرخانید، مراقب باشید که یک فشار ثابت را به ساق ها برسانید.
  3. برای رسیدن به خواندن دقیق، گیج را به اندازه کافی مربع نگه دارید. پیچ نگهدارنده را قفل کنید چرخش ۹۰ درجه را معکوس کنید و گیج را بردارید. اکنون آماده خواندن افزایش در مقابل خط قرمز هستید.
  4. هنگامی که خط قرمز با افزایش ۱/۳۲ هماهنگ شده است، شما هماهنگی و اتصالات داخلی خوب را به دست آورید. ناهماهنگی را می توان از صفر با افزایش ۱/۱۶ اینچی تعیین کرد.

در زیر مراحل مورد نیاز برای تعیین فاصله ریشه جوش با استفاده از گیج جوش تک هدف آمده است:

  1. باز کردن قفل نگه دارنده و قرار دادن تراز داخلی گیج بین دو قطعه لوله که قصد اتصالشان را دارید.
  2. ساق را با مخروط طولانی به ریشه باز داخل کنید تا آنکه با هر دو طرف تماس برقرار کند.
  3. پیچ نگهدارنده را مجددا قفل کنید، گیج را بردارید و آن را بخوانید. مقیاس در ابعاد کسری از ۱/۳۲ تا ۳/۱۶ سانتیمتر کالیبره شده است. خواندن نشان دهنده اندازه ریشه جوش است.

اندازه گیری جوش گوشه قابل تنظیم با ویژگی اندازه‌گیری پا ناهمگن

این گیج ساده برای استفاده، هر جوش گوشه فلزی را از 1/8 تا 1 اینچ اندازه گیری می‌کند و دقیق به 1/32 اینچ می‌باشد. حتی می تواند در جیب پیراهن قرار بگیرد و قابلیت استفاده از هفت تیغه مختلف را دارد.

 

شکل ۲ – گیج جوش تک هدف


گیج قابل تنظیم جوش گوشه

گیج قابل تنظیم از بازوی دنباله استفاده می‌کند که در زاویه 45 درجه میچرخد تا اندازه گیری طول جوش گوشه را انجام دهد. شما به سادگی بازو را تنظیم کنید تا پایه را به سمت راست برساند. این گیج به 1/32 اینچ کالیبره شده است. چهار پیچ برای جلوگیری از تنظیمات آینده بازوی دنباله را نگه داشته است. این گیج همچنین ضخامت گلو جوش را به 1/16 اینچ با تنظیم یک اشاره‌گر در موقعیت برای مرجع آینده اندازه گیری می‌کند. اگر جوش مقعر باشد، می توان از مواد پرکننده بیشتر برای ساخت گلو جوش استاندارد استفاده کرد. اندازه گیری جوش گوشه قابل تنظیم طول جوش و ضخامت جوش گوشه را انجام می‌دهد.

شکل 3 – گیج جوش – گیج قابل تنظیم جوش گوشه


گیج جوش کمبریج (camBridge )

این نوع گیج یک ابزار منحصر به فرد و همه جانبه برای بازرسی سطوح و اتصالات جوشی است. می تواند موارد زیر را اندازه‌گیری کند:

  • زاویه آماده سازی از 0 تا 60 درجه
  • فلز جوش بیش از حد (اندازه پوشش)
  • عمق زیر دست
  • عمق پیت
  • اندازه گلو جوش خورده
  • طول پایه جوش گوشه
  • عدم تقارن (بالا و پایین)

اندازه گیری ها را در هر دو حالت اینچ و میلیمتر (اندازه گیری های خطی تا 60 میلی متر یا 2 اینچ) نمایش می دهد. این شامل یک شماره گیری دوار و یک نشانگر کشویی است. شما به راحتی شماره گیری یا اشاره گر را حرکت می دهید تا زمانی که تماس مناسب ایجاد شود و سپس نتیجه را بخوانید.

شکل 4 – گیچ جوش –کمبریج


گیج معیار پذیرش چشمی جوش

این نوع از گیج برای تعیین اینکه آیا جوش گوشه با معیار پذیرش جوشکاری چشمی برای جوشکاری سازه مطابقت دارد، استفاده می شود. این به راحتی و به سرعت چهار اندازه گیری ضروری مورد نیاز برای انطباق با NRC معیار های پذیرش جوش: عمق زیر، مقایسه تخلخل، مقدار تخلخل در هر اینچ خطی و ارتفاع تاج را بررسی می کند.

عمق زیرین یا مقیاس ارتفاع تاج را می‌توان تا 1/32 در نظر گرفت. مقایسات زبری از 1/8 و 1/16 اینچ است. اندازه گیری خطی در 1/16 گام است. استفاده از گیج آسان است و یک پیچ قفل آن را در موقعیت برای مرجع بعد نگه می دارد. هر چهار اندازه‌گیری مورد نیاز با یک گیج انجام می شود.

شکل 5 – گیچ جوش – معیار چشمی

 


گیج جوش اتوماتیک

گیج جوش اتوماتیک کالیبراسیون دقیق جوش های گوشه و شیاری را فراهم می کند. نمودار زیر نشان می دهد که چگونه جوشکارها و بازرسان می توانند به اندازه گیری تقعر و تحدب جوش گوشه و همچنین اتصالات جوش شیاری دقیقا اندازه‌گیری کنند.اندازه گیری محدب و تقریبی به طور خودکار مطابق با AWS D1.1 جوش سازه را تعیین شده است.

شکل6گیج جوش اتوماتیک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *