وبلاگ

در کارشناسی خودرو چه نکاتی بررسی میشود؟

هنگامی که شما خودرویی را خریداری می‌کنید، برای بررسی کامل آن نیاز به فردی دارید که خودروی شما را از نظر بدنه، فنی و موتور بررسی نماید. به این ترتیب، خیال شما بابت سلامت خودرو و امنیت آن راحت خواهد بود.

اگر دنبال خرید خودروی دست دوم یا صفر هستید برای اطمینان از سلامت خودرویتان باید از کارشناسی تخصصی خودرو استفاده کنید.لطفا دقت فرمایید که این موضوع هیچ ارتباطی با معاینه فنی خودرو نداشته و راه و هدف جداگانه‌ای دارند.در معاینه‌ی فنی به ارزش واقعی خودرو پرداخته نمی‌شود. برای کارشناسی خودرو نیاز به فردی‌ست که تبحر ویژه‌ای در زمینه‌های موتور گیربکس، رنگ بدنه، جلوبندی و… داشته باشد.

کارشناسی خودرو را به چه کسی بسپاریم؟

از آنجایی که فرد عادی  بیشتر ایرادات خودرو را نمی‌تواند تشخیص دهد، بهتر است برای بررسی هرچه بهتر از کارشناس خودرو کمک گرفت. این متخصص با دانش کافی و علم در این زمینه می‌تواند خرید اتومبیل بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

دلایل نیاز به کارشناسی خودرو

چنان‌چه خرید خودروی دست دوم بدون مشاوره از کارشناس خودرو صورت بگیرد و سلامت خودرو بررسی نشود، ضررهای مالی زیادی به خریدار وارد خواهد شد.

گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد نسبت به دستکاری کیلومتر شمار اقدام نمایند تا میزان مسافت طی شده کمتری را به فروشنده نشان دهند.در این صورت فقط یک متخصص ماهر خودرو است که می‌تواند این شیطنت‌ها را تشخیص داده و هزینه‌های احتمالی را به خوبی بسنجد.

فرض کنید با هدف خرید خودرو به بازار خودرو می‌روید. در آنجا با دو خوردو مواجه می‌شود که یکی از آنها بدون رنگ است و دیگری رنگ شده است. در این صورت اگر متخصص نباشد و به کارشناسی خودرو نپردازد شاید شما انتخاب درستی برای خرید خودرو نداشته باشید. زیرا در بازار ایران خودرویی که بدون رنگ باشد ارزش بالاتری نسبت به خودروی رنگ شده دارد. هرچند که آسیب دیده باشد!

انجام خدمات کارشناسی خودرو در محل

گاهی پیش می‌آید که شما قصد خرید خودرویی را داشته باشید اما برای اطمینان از صحت و سلامت آن نیاز به یک کارشناس داشته باشید. در چنین شرایطی می‌توانید پس از تماس تلفنی یا بخش ثبت اطلاعات در وب سایت‌های مربوطه از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوید.

بخش های مختلف کارشناسی خودرو

برای کارشناسی خودرو باید بخش‌های زیادی را درنظر داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کارشناسی بدنه

یکی از حیاتی‌ترین بخش‌هایی که کارشناس خودرو توجه زیادی به آن  دارد، کارشناسی بدنه خودرو است. در این نوع بررسی، هرگونه تغییر نظیر:

زنگ زدگی
دفرمه شدن
خوردگی
رنگ شدگی و…

مشخص شده و نقش بسزایی را در تعیین قیمت خودرو ایفا خواهد کرد.

در حقیقت اگر خودرویی حین تصادف، دچار تغییر شکل شده یا بدنه‌ی آن آسیب دیده باشد، آن ایمنی و استحکام اولیه را نداشته و نمی‌توان آن را خودروی خوبی برای خرید درنظر گرفت. تنها در صورتی می‌توان از این عیوب چشم‌پوشی کرد که قسمت‌های آسیب دیده به طورکامل تعویض گردند.

بدنه خودرو خود شامل سه بخش می‌شود:

بررسی شاسی و ستون‌های خودرو

رنگ شدگی بدنه خودرو

بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

کارشناسی شاسی و ستون‌ها

یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش بدنه‌ی خودرو شاسی است که معمولا چشم آن را نمی‌بیند.اگر آسیبی به شاسی وارد شود، بلاشک باید از خرید آن اتومبیل صرف نظر کنید.کارشناسی شاسی به علت حساسیت بالایی که دارد، کار هرکسی نیست. موکدا باید کارشناس مجرب به بررسی این قسمت بپردازد.

بخش مهم دیگر که نظر کارشناس را برای بررسی برمی‌انگیزد ستون‌های خودرو است. درواقع ضعیف‌ترین قسمت بدنه (سقف) به تنه‌ی اصلی، با ستون متصل می‌شود. به علت قرارگرفتن سرِ سرنشینان در راستای ستون اهمیت کارشناسی این بخش بسیار بسیار بالاست.

در سال های اخیر شرکت‌های سازنده خوردو برای بالا بردن ضریب امنیت سرنشینان از ایربگ‌های پرده‌ای استفاده می‌کنند.

کارشناسی رنگ شدگی بدنه

یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌هایی که خبره بودن یک کارشناس را نشان می‌دهد کارشناسی بدنه خودرو است. زیرا این روزها با تعداد زیادی صافکار و نقاش ماهر روبه‌رو هستیم که ماشین را مثل روز اولش تعمیر می‌کنند و فرد عادی از پس بررسی آن برنخواهد آمد.

این موضوع باعث شده تا کارشناسان خودرو در کنار صافکارها و نقاش‌ها هر روز خود را آپدیت کرده و اطلاعاتشان را در این زمینه بهبود بخشند.از آنجایی که بیمه مرکزی اهمیت زیادی برای اجرای  قوانین کارشناسی بیمه بدنه خودرو قائل است، کارشناسان باید نقاطی را برای صدور پوشش‌های بیمه بررسی کنند که توسط کاورها و لایه‌های پلاستیکی پوشانده شده‌اند.

بررسی تعویض قطعات بدنه خودرو

گاهی پیش می‌آید که در طی یک تصادف، میزان خسارت و ضربه وارده تا حدی زیاد است که باید آن قسمت را به طور کلی تعویض نمود! در چنین شرایطی نمی‌توان منکر کاهش قیمت خودرو شد.تعویض قطعات بدنه خودرو در ایران مرسوم نیست اما درکشورهای خارجی امری مهم شناخته می‌شود. زیرا آن‌ها معتقدند سلامت و استحکام قطعات تازه تعویض، زیاد خواهد بود.

تشخیص قطعه تعویضی نیز مثل بررسی‌های دیگر کار مشکلی‌ است. برای کارشناسی خودرو و تشخیص قطعه‌ای که تعویض شده، به یک متخصص ماهر نیاز است.گاهی این قطعه از روی یک خودرویی باز شده و روی خودروی مربوطه بسته می‌شود. از آنجا قطعه انتخابی کیفیت و نوع رنگ مشابهی با قطعه‌ی قبلی خودرو دارد تشخیص آن به شدت سخت می‌شود. در چنین شرایطی تنها کارشناس است که می‌تواند با شم کارشناسی‌اش این موضوع را تشخیص دهد.

کارشناسی فنی، موتور و گیربکس

از سخت‌ترین بخش‌هایی که کارشناسی دقیق و موشکافانه می‌خواهد بخش فنی خودرو است. برای بررسی این قسمت از خودرو باید دانش فنی در حوزه مکانیکی داشت. بدیهی‌یست که شخصی جز کارشناس مکانیک آشنایی کاملی با قطعات ماشین نخواهد داشت.

کارشناس در این بخش، به هرگونه صدا یا لرزش غیرطبیعی توجه ویژه‌ای داشته و مشکلات فنی را برای خریدار اعلام می‌کند.‌‎در خودروهای پیشرفته توسط دستگاه دیاگ می‌توان تا حدودی به مشکلات فنی یک خودرو پی برد. اما این یک تصور غلط می‌باشد که تست دیاگ تمامی عیوب فنی خودرو را مشخص می‌نماید.

کارشناسی فنی و موتور از چهار قسمت اصلی تشکیل شده‌است که عبارتند از:

کارشناسی موتور

بررسی گیربکس

کارشناسی جلوبند

تست دیاگ‌‎

کارشناسی موتور

موتور، هوش برتر و اصلی‌ترین بخش یک خودرو است.به همین علت برای بررسی این قسمت نیز باید حساسیت‌های زیادی به خرج داد و از فیلترهای زیادی رد شد. شایان ذکر است که یک موتور آرام و بی‌صدا نیز باید از لحاظ فنی بررسی شود.مشکل روغن سوزی و دفرمه شدن رینگ نیاز به تعمیراساسی موتور داشته و هزینه‌های سرسام‌آوری را به دنبال دارد. اما می‌توان این مشکلات را با ترفندهایی هوشمندانه برای مدت زمانی کوتاه برطرف نمود.اگر شما چنین خودرویی را بدون کارشناسی بخرید قطع به یقین دچار تبعات جبران ناپذیر و هزینه‌های هنگفت خواهد شد.

کارشناسی گیربکس

موتور قدرت را از طریق کلاج و گیربکس به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. اگر این بخش کارکرد درستی نداشته باشد، مصرف سوخت و هزینه‌های جاری خودرو سر به فلک می‎کشد.

خودروهای دنده اتومات نیز سیستم گیربکی و توربو بسیار پیچیده‎ای دارد. حسگرهای هیدرولیکی و مکانیکی گران قیمت آن موجب دشده تا کارشناسی دقیق‌تری برای بررسی خودرو لازم باشد.کارشناس باید تمامی حالات گیربگس اعم از اتومات و دستی بودن را مورد بررسی قرار دهد و از سلامت آن‌ها آگاه شود.

تست دیاگ

امروزه بسیاری از خودروها دارای کامپیوترهای صنعتی به نام ECU هستند. با استفاده از آن نه تنها می‌توان بخش‌های مختلف خودرو را کنترل کرد،بلکه می‌توان می‌توان به عنوان جعبه سیاه از آن استفاده و اطلاعات زیر را در آن ثبت کرد:

میزان مسافت پیموده شده

عمل کردن سنسور ضربه

بازشدن کیسه‌های هوا

تعمیرات اساسی موتور

میزان مصرف سوخت و…

این اطلاعات را دستگاهی بنام دیاگ خوانده و ویرایش می‌کند. در این قسمت کافیست کارشناس، دستگاه دیاگ را به خودرو متصل کرده و پارامترهای مهم را موردبررسی قرار دهد.

لازم به ذکر است که این دستگاه بیشتر در تشخیص سلامت کیسه‌های هوا و سیستم ایمنی خودرو کاربرد دارد تا تشخیص عیوب موتوری. سیستم خودروهای جدید دارای یک واسط میانی به نام EDR هستند که تمامی رخدادهای خودرو و آپدیت‌های ضروری در این سیستم ثبت و قابل بررسی خواهند بود.

تست رانندگی

در واقع با تست رانندگی می‌توان میزان سلامت نسبی خودرو را تشخیص داد. کارشناس در این قسمت تمامی مواردی که در تست دیاگ مشکل ساز بودند را نیز بررسی می‌کند.در تست رانندگی موارد زیر بررسی خواهند شد:

شتاب خودرو

سیستم تعلیق

سیستم هیدرولیک فرمان

عملکرد ترمزها

سیستم گیربکس در حالت دستی و اتومات

میزان بودن فرمان‌ها و….

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید :

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *