وبلاگ

سختی سنج فلزات (Hardness of metals)

سختی سنج فلزات (Hardness of metals)

هنگامی که سخن از سختی فلزات به میان می آیدمفهوم آن میزان مقاومت فلز درمقابل تغییرشکل ودخول جسم خارجی در آن است.
مقدار سختی فلزات به نوع فلز،عناصر آلیاژی موجود در آن ،ساختارو روش های تهیه وعملیاتی که روی آن انجام می گیرد بستگی دارد.
برای مثال درفولادها هرقدر مقدارکربن بیشترباشد قطعات دارای سختی بالاتری خواهد بود.همچنین درآلیاژهای آلومینیوم اضافه کردن عناصری نظیرمس،سیلسیم و… سختی راافزایش میدهد.
فلزاتی که دارای سختی زیادی هستند معمولا دارای استحکام کششی بالا،مقاوم دربرابر سایش زیاد وقابلیت انعطاف کمی می باشند.مفهوم قابلیت انعطاف کم فلز بیانگر ترد بودن آن بوده و یا به عبارت دیگربالا بودن سختی فلز همراه با مقاومت در مقابل نیروهای ضربه ای می باشد.البته مواردی وجود دارد که توسط عملیات حرارتی (به خصوص درمورد فولادها ) می توان قطعاتی با سختی بالا ودر عین حال مقاومت خوب در مقابل ضربه را به دست آورد.
به طورکلی به سه روش آزمایش اصلی برای اندازه گیری سختی وجود دارد که عبارت اند از:آزمایش سختی برینل،سختی راکول،سختی ویکرز و نیز آزمایش سختی به وسیله دستگاهای سختی سنج قابل حمل ونقل دستی که در این روش به علت ساده بودن و کوچک بودن دستگاه می توان آن را مستقیما مورد آزمایش در محل کار قرار داده و سختی نقاط مورد نظر را اندازه گرفت.
آزمایش برینل:در این روش نیروی فشاری معادل 3000کیلوگرم برای چدن و فولاد،و500کیلوگرم برای فلزات و آلیاژهای نرم توسط ساچمه ای از فولاد سخت و یاکاربیدی به قطر 10 میلیمتر بر روی سطوح قطعه که قبلا صاف و هموار شده اعمال می گردد.

 

 

آزمایش ویکرز:در مورد مواردی که سختی آنها از500 برینل بیشتر شود مکان استفاده از گلوله های فولادی درسنجش سختی ممکن نبوده لذا درچنین مواردی لازم است از روش سختی ویکرز استفاده کرد.
دراین روش به جای به کار بردن ساچمه های فولادی از فرو برنده های الماس به صورت هرمی با زاویه راس 136 استفاده می شود.
آزمایش راکول:آزمایش راکول به دو نوع راکولC و راکولB تقسیم می گردد.در آزمایش راکول Cاز
یک مخروط الماس با زاویه راس 120 درجه و فشار150 کیلوگرمی (10کیلوگرم از این مقدار به عنوان پیش بار و140 کیلوگرم به عنوان بار اصلی به کار می رود)انجام می شود.عدد سختی راکول C مستقیما از روی صفحه مدرج دستگاه خوانده میشود. در آزمایش سختی راکولB از ساچمه فولادی به قطر 1.6میلیمتر استفاده شده و فشار اعمال شده نیز 100کیلوگرم می باشد.نکته حائز اهمیت در مقیاس عدد راکول تقسیم نیرو بر عمق فرورفتگی است و بنابراین واحد آن برحسب کیلوگرم برمیلیمتر تعیین میشود.
روش ظربه ای:
الف)دستگاه Durometer:نفوذ کننده ساچمه فولادی ،سبک وقابل حمل
ب)دستگاه Durskop:اندازه گیری سختی براساس زاویه ایجاد شده،نمونه مجهول به صورت ثابت قرار داده می شود،چکش از جنس فولاد به آن ضربه وارد می کند .
ج)دستگاه Poldi:براساس سختی نمونه استاندارد ،قابل حمل و سیار

 

 

 

 

 

 

 

 

 سختی سنج فلزات.(Hardness of metals)PDF

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *