وبلاگ

شیشه سربی رادیولوژی

شیشه سربی رادیولوژی که از آن بعنوان شیشه محافظ اشعه ایکس نیز یاد می شود برای حفاظت پرسنل کادر درمان در مقابل اثرات زیان بار اشعه ایکس بکار می رود. مزیت شیشه سربی آنست که علاوه بر حفاظت در برابر پرتو ایکس ، شفاف بوده و تکنسین رادیولوژی را قادر می سازد که در هر لحظه شرایط قرار گیری بیمار را در حین تصویربرداری پیگیری کند. شیشه سربی علاوه بر مراکز تصویربرداری پزشکی ، در قسمت امنیت پرواز فرودگاه ، تصویربرداری صنعتی و تست های غیر مخرب (NDT) نیز کاربرد دارد.

این شیشه با جذب انرژی پرتو ها، اثرات مخرب آنها را خنثی کرده و فرد را در برابر این پرتو ها محافظت میکند.

اثر جذب انرژی این شیشه بسته به میزان سرب و باریم موجود در آن  است. به طور معمول هرچه ضخامت شیشه سربی بیشتر باشد، سطح محافظت آن در برابر اشعه ها نیز بیشتر خواهد بود. این شیشه ها از نظر ظاهر شفاف و در بعضی مدل ها زردی کم رنگی دارد. به منظور محافظت در برابر ضربه، این شیشه ها لمینت میشوند.

شیشه سربی در صنعت پزشکی کاربر بسیار زیادی دارند و  میتوان از آنها در بخش های مختلفی نظیر اتاق عمل، ماموگرافی، رادیولوژی، لابراتورها و … استفاده نمود.

به دلیل شفاف بودنشان به تکنسین ها دید کافی جهت  مشاهده عملیات و اقدامات تصویربرداری یا پرتو درمانی را بدون آنکه خطری برای آنها داشته باشد، میدهد. علاوه بر استفاده در صنعت پزشکی، از شیشه برای ساختن پنجره های سربی برای آزمایشگاه های مراکز هسته ای تا بخش های امنیتی در فرودگاه ها استفاده میگردد. در بعضی از این شیشه ها لایه اضافی جهت محافظت در برابر ضربه  و خش به کار میرود. این محصول برای نصب در پنجرها، دیوار ها و یا درها کاربرد دارد.

 

ساختار شیشه سربی

تقریبا 50 درصد مواد شیشه سربی رادیولوژی را اکسید سرب و 50 در صد بقیه از اکسید فلزات سنگین (اکسید باریم ) و اکسید سیلیس تشکیل داده شده است . در حین تولید ، ترکیبی از اکسید سرب ، اکسید باریم ، اکسید سیلیس و هیروکسید پتاسیم در دمای بین 1350 درجه تا 1550 درجه حرارت دیده تا ذوب شوند . سپس ماده حاصل به آرامی سرد شده تا از ایجاد تنش پسماند جلوگیری شود زیرا بخش های مخلف شیشه سربی با سرعت های مختلفی خنک می شوند.

 

خصوصیات شیشه سربی

با وجود داشتن فلزات سنگین ، شیشه دارای انتقال نوری بالایی می باشد که زمینه دید شفاف را به وجود می آورد. رنگ شیشه سربی ، مایل به زرد کمرنگ می باشد و هرچه شیشه ضخیم تر باشد شفافیت آن کمتر می شود.

چگالی شیشه معمولی4/2 بر سانتی متر مکعب می باشد در حالیکه چگالی شیشه سربی 1/3 تا 9/5 گرم بر سانتی متر مکعب می باشد.   شیشه سربی دارای مقاومت الکتریکی ، ضریب شکست و دامنه کارکرد دمایی بالاتر نسبت به شیشه معمولی می باشد.

ضخامت شیشه با مقدار حفاظتی که برقرار می کند ارتباط مستقیمی دارد و هر چه ضخامت شیشه بالاتر برود میزان حفاظت نیز بالاتر می رود. به عنوان مثال شیشه سربی با سرب معادل 2 میلیمتر دارای ضخامت 8 میلیمتر بوده که برای حفاظت 4/2 میلمتر سرب ضخامت به 10 میلیمتر افزایش می یابد.

معمولا شیشه های سربی دارای سرب های معادل 2 ، 4/2 ، 2/3 ، 7/3 میلیمتر و ابعاد  40*30 ، 60*40 ، 80 *60 ، 120 *80 ،‌ 200 *100 سانتیمتر می باشد.

 

مراحل ساخت :

ابتدا سرب را در كوره‌هاي صنعتي به حالت مذاب درآورده و سپس سرب مذاب را درون مخازن پيستوله مانندي ريخته و با توجه به قطر و سايز مورد  نظر ميزان فشار و روزنه خروج عنصر را تنظيم مي‌نمایند تا آن را به صورت غبار و گرده خارج می کنند.

به حجم غبار سرب نيز “مش” گفته مي‌شود به طور مثال براي توليد سرب ۱/۰ با مش ۴۰۰، ميزان فشار را تنظيم كرده سپس سرب را درون حوضچه‌هاي آب سرد اسپري مي‌كند و تمام اين گرده ها با همان اندازه و حجم سرد شده و به صورت خاك سرب در ته حوضچه جمع مي‌گردد.

بعد از جمع‌آوري خاك سرب ، سيليس را در مخازن ديگر ذوب كرده و آن را به داخل قالب‌ هاي مورد نظر با قطر و اندازه مشخص هدايت مي‌كند و مجددا گرده‌ هاي سرب را كه با اكسيد سرب بي‌رنگ شده است را به گونه‌اي در فضا پخش مي‌كنند كه به‌ صورت يكنواخت و ميزان مورد نظر در ميان سيليس ذوب شده قرار گيرد ، بدين ترتيب پس از سرد شدن سيليس ، شيشه‌ سربي با شفافيت بسيار بالا خواهيم داشت.

البته اين پروسه توليد شیشه سربی در عين سادگي بيان، بسيار پيچيده است و حتما مي‌بايست دقت عمل زيادي را در توليد آن به‌كار گرفت.

استفاده از اين شيشه‌ سربي در بخش ها باعث مي‌شود كه علاوه بر توانايي عبور نور، جلوی نفوذ اشعه ايكس را نیز می گیرد.‏

 

دیگر موارد استفاده از شیشه سربی
  •  درب سربی
  •  پاراوان سربی
  • پارتیشن سربی

 

دستور العمل های نگهداری و تمیزکردن محصولات شیشه ای سربی:

این شیشه ها به دلیل سرب زیادی که در ساخت آنها به کار رفته است، نسبت به شیشه های دیگر از حساسیت زیادی برخوردار هستند و باید نسبت به نصب و تمیز کردن آنها احتیاط لازم را به عمل آورد.

در هنگام نصب شیشه سربی به هیچ عنوان روی شیشه برچسب چسبانده نشود و در صورت چسباندن سریعا آن را جدا کنید.

هرگز برای تمیز کردن شیشه از پارچه مرطوب و یا آب استفاده نکنید و همچنین در صورت خیس شدن شیشه فورا آن را خشک کرده و آب را از روی سطح آن از  بین ببرید

هنگامی که شیشه سربی کثیف شده یا اثر انگشت بر روی آن مشخص شود، با یک پارچه کاملا خشک به عنوان مثال یک گاز و با به کارگیری مقداری الکل به آرامی سطح شیشه را پاک کنید. همچنین توصیه میشود بعد از این کار با استفاده از یک پارچه خشک دیگر، اقدام به خشک و تمیز کردن الکل باقی مانده روی سطح شیشه کنید تا الکل کاملا از روی سطح از بین برود.

 

 

سایزهای استاندارد قابل استفاده در بخش های مختلف:
  •   شیشه سربی سایز 100×200سانتیمتر مخصوص اتاق های  سی تی اسکن و آنژیوگرافی 
  •  شیشه سربی سایز 80×120سانتیمتر مخصوص اتاق های رادیوگرافی دیجیتال وفلوروسکوپی   
  •   شیشه سربی سایز  60×80سانتیمتر مخصوص اتاق های رادیوگرافی دیجیتال 
  •  شیشه سربی سایز 40×60سانتیمتر مخصوص اتاق های رادیوگرافی دیجیتال
  •  شیشه سربی سایز 30×40سانتیمتر مخصوص اتاق های OPG دیجیتال
  • شیشه های سربی در سایز های کوچکتر و بزرگتر در تمام ابعاد درخواستی

 

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
شرکت پترو فرهان گستر جنوب واردکننده برند‌های مطرح تجهیزات جوشکاری و بازرسی فنی و NDT از سراسر دنیا
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش با واحد فروش تماس حاصل فرمایید

02165565901

02144584671

02144584619

09133390223

09034119385

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *