وبلاگ

مضرات استفاده از گازوئیل به عنوان روان کننده

استفاده از گازوئیل به عنوان روان کننده چه مضراتی می تواند داشته باشد ؟

گازوئیل نامی است  که در انگلیسی به آن سوخت دیزل نیز می گویند و از فرآورده های نفتی به دست می آید که به عنوان سوخت در خودروها و حتی خودروهای سنگین استفاده می گردد .

تمامی فرآورده های نفتی پالایشگاهی و حتی گازوئیل های به دست آمده شامل ماده ای به نام آروماتیک و انواع ترکیبات سولفوردار است که مرکپتان ، سولفید و … بیشتر حائز اهمیت می باشد ، اما وجود گازوئیل در خودروها ، مضرات زیادی را در بر دارد و علاوه بر فرسودگی و خوردگی زودتر تجهیزات خودرو ،هنگام سوختن ، گاز سمی و خطرناکی مانند دی اکسید گوگرد SO2 در محیط اطراف تولید می کند .

 این گاز سمی علاوه بر این که  در تنفس انسان ها  و دیگر موجودات های زنده اختلال ایجاد می کند بلکه می توانند به راحتی در آب حل شوند و با حل شدن آن ها در آب  ، اسید تولید شده و منجر به تشکیل باران های اسیدی می گردد .

پژوهشگران انگلیسی در رابطه با تاثیرات بخارهای گازوئیل بر سلامت انسان به این نتیجه رسیدند که گازوئیل می تواند بر روی اعصاب تنفسی انسان ، تاثیر بسیار نامطلوبی بگذارد .

طبق مطالعه و تحقیق هایی  که توسط پزشکان مختلف انجام شده ، ریه انسان سنسورهای حسی بسیار قوی دارند که می تواند در برابر اینگونه موادهای مضر واکنش نشان دهد و معمولا این واکنش ها به صورت سرفه و یا نوع دیگر می باشد . از طرفی ممکن است این سلول های عصبی در اینگونه شرایط های نامناسب در برابر واکنش ها قدرتمنده شده و تبدیل به بیماری آسم شود و علاوه بر آن بخارهای گازوئیل می تواند بیماری های سرطانزایی را نیز ایجاد کند .

 

یکی دیگر از مضرات مواد آروماتیک در گازوئیل ، ناسازگاری مایع با لاستیک های به کار رفته در حلقه های آبندی و شلنگ ها است که با طی گذشت زمان ، باعث خشک شدن ، خوردگی و حل شدن آن ها می شود ، همچنین به دلیل تفاوت داشتن در کوتاه بودن زنجیره هیدروکربن های موجود در گازوئیل ، نسبت به روغن ها و نداشتن خاصیت روان شدن، از آن ها برای سوخت استفاده می کنند .

لازم به ذکر است جهت تهیه نمودن ویسکوزیته مناسب در برخی موارد باید به گازوئیل ، مواد پلیمری اضافه نمود که باعث افزایش مصنوعی ویسکوزیته می شود ، اما این امر روانکاری را تشکیل نمی دهد و دیگر پارامترهایی که برای یک روغن در صنعت نیاز است ، مانند نقطه اشتعال که در حین کارکرد دستگاه در دماهای بالا اهمیت می یابد را تغییر نمی دهد .

گازوئیل با روغن های پایه که در صنعت ، به عنوان روغن های حل شونده از آن استفاده می کنند تفاوت هایی دارد ازجمله مقدار اکسیداسیون گازوئیل ها بسیار زیاد است و معمولا مواد شیمیایی با اکسیژن واکنش نشان می دهند و چون روانکارها در مجاورت هوا کار می کنند با اکسیژن هوا ترکیب شده  و این باعث ایجاد ترکیبات اسیدی و آلدئید ها می گردد ، وجود این گونه ترکیب ها باعث تشکیل لاک ، رسوبات قیری و غیر قابل حل می شود ، به همین دلیل سعی می گردد در روغن ها برای برای مقاومت در مقابل اکسیداسیون از آروماتیک ها و مواد اشباع نشده استفاده نشود .

 

معایب گازوئیل ها در صنعت

  • عدم روانکاری مناسب
  • افزایش فرسایش الکترود به جای قطعه در پروسه اسپارک
  • صدمه به رنگ و لوازم های لاستیکی دستگاه
  • ایجاد بوی نامطبوع  و افزایش دود حاصل از حرارت تشکیل شده
  • کاهش در سرعت برش
  • کاهش عمرابزار و عدم صافی سطح
  • ایجاد مشکلات تنفسی و سرطان ناشی از آلودگی در محیط کار
  • عدم شستشو مناسب سطح کار و ته نشین شدن ذرات
  • بیشتر شدن مقدار مصرف به علت تبخیر زیاد بر اثر حرارت ایجاد شده بین ابزار و قطعه
  • نقطه اشتعال پایین و احتمال آتش سوزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *