استفاده از گازوئیل به عنوان روان کننده چه مضراتی می تواند داشته باشد ؟
گازوئیل نامی است که در انگلیسی به آن سوخت دیزل نیز می گویند و از فرآورده های نفتی به دست می آید که به عنوان سوخت در خودروها و حتی خودروهای سنگین استفاده می گردد .
تمامی فرآورده های نفتی پالایشگاهی و حتی گازوئیل های به دست آمده شامل ماده ای به نام آروماتیک و انواع ترکیبات سولفوردار است که مرکپتان ، سولفید و … بیشتر حائز اهمیت می باشد ، اما وجود گازوئیل در خودروها ، مضرات زیادی را در بر دارد و علاوه بر فرسودگی و خوردگی زودتر تجهیزات خودرو ،هنگام سوختن ، گاز سمی و خطرناکی مانند دی اکسید گوگرد SO2 در محیط اطراف تولید می کند .
این گاز سمی علاوه بر این که در تنفس انسان ها و دیگر موجودات های زنده اختلال ایجاد می کند بلکه می توانند به راحتی در آب حل شوند و با حل شدن آن ها در آب ، اسید تولید شده و منجر به تشکیل باران های اسیدی می گردد .
پژوهشگران انگلیسی در رابطه با تاثیرات بخارهای گازوئیل بر سلامت انسان به این نتیجه رسیدند که گازوئیل می تواند بر روی اعصاب تنفسی انسان ، تاثیر بسیار نامطلوبی بگذارد .
طبق مطالعه و تحقیق هایی که توسط پزشکان مختلف انجام شده ، ریه انسان سنسورهای حسی بسیار قوی دارند که می تواند در برابر اینگونه موادهای مضر واکنش نشان دهد و معمولا این واکنش ها به صورت سرفه و یا نوع دیگر می باشد . از طرفی ممکن است این سلول های عصبی در اینگونه شرایط های نامناسب در برابر واکنش ها قدرتمنده شده و تبدیل به بیماری آسم شود و علاوه بر آن بخارهای گازوئیل می تواند بیماری های سرطانزایی را نیز ایجاد کند .
یکی دیگر از مضرات مواد آروماتیک در گازوئیل ، ناسازگاری مایع با لاستیک های به کار رفته در حلقه های آبندی و شلنگ ها است که با طی گذشت زمان ، باعث خشک شدن ، خوردگی و حل شدن آن ها می شود ، همچنین به دلیل تفاوت داشتن در کوتاه بودن زنجیره هیدروکربن های موجود در گازوئیل ، نسبت به روغن ها و نداشتن خاصیت روان شدن، از آن ها برای سوخت استفاده می کنند .
لازم به ذکر است جهت تهیه نمودن ویسکوزیته مناسب در برخی موارد باید به گازوئیل ، مواد پلیمری اضافه نمود که باعث افزایش مصنوعی ویسکوزیته می شود ، اما این امر روانکاری را تشکیل نمی دهد و دیگر پارامترهایی که برای یک روغن در صنعت نیاز است ، مانند نقطه اشتعال که در حین کارکرد دستگاه در دماهای بالا اهمیت می یابد را تغییر نمی دهد .
گازوئیل با روغن های پایه که در صنعت ، به عنوان روغن های حل شونده از آن استفاده می کنند تفاوت هایی دارد ازجمله مقدار اکسیداسیون گازوئیل ها بسیار زیاد است و معمولا مواد شیمیایی با اکسیژن واکنش نشان می دهند و چون روانکارها در مجاورت هوا کار می کنند با اکسیژن هوا ترکیب شده و این باعث ایجاد ترکیبات اسیدی و آلدئید ها می گردد ، وجود این گونه ترکیب ها باعث تشکیل لاک ، رسوبات قیری و غیر قابل حل می شود ، به همین دلیل سعی می گردد در روغن ها برای برای مقاومت در مقابل اکسیداسیون از آروماتیک ها و مواد اشباع نشده استفاده نشود .
معایب گازوئیل ها در صنعت
- عدم روانکاری مناسب
- افزایش فرسایش الکترود به جای قطعه در پروسه اسپارک
- صدمه به رنگ و لوازم های لاستیکی دستگاه
- ایجاد بوی نامطبوع و افزایش دود حاصل از حرارت تشکیل شده
- کاهش در سرعت برش
- کاهش عمرابزار و عدم صافی سطح
- ایجاد مشکلات تنفسی و سرطان ناشی از آلودگی در محیط کار
- عدم شستشو مناسب سطح کار و ته نشین شدن ذرات
- بیشتر شدن مقدار مصرف به علت تبخیر زیاد بر اثر حرارت ایجاد شده بین ابزار و قطعه
- نقطه اشتعال پایین و احتمال آتش سوزی